Jakim uczniem jest dziecko?
Cechy rozwojowe małych uczniów bardzo silnie determinują koncepcję kursu i stosowane w nim metody pracy.
Małe dzieci charakteryzuje przede wszystkim potrzeba słuchania, nieumiejętność czytania i pisania lub niewielki rozwój tych sprawności oraz nieumiejętność pracy własnej. Oznacza to, że:
- istnieje ogromna potrzeba osłuchiwania dzieci poprzez
opowiadania, bajki, wiersze, piosenki - tak właśnie nauczyły się one swego
ojczystego języka,
- istnieje potrzeba wprowadzenia do nauki mówienia, możliwości
są jednak ograniczone do typowych zwrotów, prostych zdań i mowy
naśladowczej (piosenki, rymowanki),
- nie ma możliwości oparcia nauki na tekstach przeznaczonych do czytania,
- nie ma możliwości i powodu skłaniać dzieci do regularnej nauki
pisania i prowadzenia zeszytów,
- sposób pracy jest ważniejszy niż jej wymierny efekt, motywacja
do pracy jako fundament dalszej wieloletniej pracy jest w tej grupie wieku
ważniejsza.
Komentarze