Metody 2
Wiek
Wiek jest podstawowym
czynnikiem decydującym o tym, jak szybko uczymy się języka obcego. To właśnie
wiek determinuje organizację systemów oświaty w większości krajów. Jakże ciężko
wyobrazić sobie, że grupa z dwojgiem dorosłych, trojgiem nastolatków i
czworgiem dzieci będzie pracować efektywnie. Równie trudno wyobrazić sobie, że
prowadzący takie zajęcia będzie w stanie organizować ćwiczenia wystarczająco
atrakcyjne dla wszystkich jednocześnie. Każdą grupą wiekową uczymy inaczej, bo
uczniowie się od siebie różnią. Dzieciom nie będziemy tłumaczyć zawiłych czasów
gramatycznych, bo zadawane przez nich pytania ‘Dlaczego?’ wyprowadzą z
równowagi najspokojniejszą osobę; analogicznie dorosłym nie będziemy
organizować gier i zabaw na ‘świeżym powietrzu’ w celu wykorzystania ich
nadpobudliwości ruchowej, bo jej nie posiadają. W SMART dokonujemy wszelkich starań, by
dobór uczniów w grupy był optymalny.
Motywacja
Niestety nie jesteśmy w stanie nauczyć języka
obcego, jeżeli nie chce tego sam uczeń. Szkolna metoda przymusu stopniem bardzo
powoli zostaje zastępowana faktycznym autentycznym zachęcaniem ucznia do pracy,
czyli zwiększaniem jego motywacji. Motywów, które ‘podpowiadają’ nam, że warto
się uczyć języka obcego jest wiele; mogą być zewnętrzne i wewnętrzne. Te
pierwsze często przejawiają dorośli, kiedy uczą się języka obcego w celach
zawodowych (poszukiwanie lepszej pracy, okazja wyjazdu z kraju). Wewnętrznie
umotywowani są z reguły młodsi uczniowie, ale nie zawsze. Fundamentalną sprawą
jest stworzenie warunków do pracy, które będą na tyle atrakcyjne, dogodne,
wygodne i profesjonalne, że uczeń będzie z przyjemnością uczestniczył w
zajęciach. Wkładamy tutaj maksymalny wysiłek. Wiemy, że tylko w ten sposób
możemy stworzyć najlepszy układ partnerski.
Predyspozycje
Ostatnie ale nie mniej ważne. Nie możemy
zapomnieć o tym, na ile uczeń jest wszechstronny, utalentowany. Osobie
posiadającej doskonały słuch (gra na instrumencie muzycznym), oczytanej
(posiada większy zasób słownictwa) oraz ekscentrycznej i komunikatywnej (nie
boi się publiczności, swobodnie nawiązuje kontakty) dużo łatwiej i szybciej
będzie nauczyć się języka obcego. To na ile rozwinięte są talenty oraz na ile
sam uczeń potrafi je wykorzystać jest czynnikiem równie istotnym. Proces rekrutacji,
który organizujemy przed rozpoczęciem kursu, pozwala ocenić Twoje predyspozycje
i określić Twój osobisty profil ucznia.
Komentarze